SQL Server 2012 – Editions and Licensing Changes


Πριν μερικές μέρες ανακοινώθηκαν από την Microsoft οι πρώτες αλλαγές που αφορούν τις εκδόσεις και τις άδειες χρήσης του προϊόντος.

Οφείλω να ομολογήσω ότι ποτέ δεν ήμουν από αυτούς που ασχολούνταν με το θέμα των αδειών, θα μπορούσα να πω ότι ήμουν και είμαι αλλεργικός με το θέμα αυτό. Όμως είδα ότι κάτι πάει να αλλάξει στο θέμα αυτό και μάλιστα προς το καλύτερο.

Επίσης επειδή είχα την τύχη να παρακολουθήσω ένα live meeting σχετικά με αυτά πήρα την απόφαση να προσθέσω και εγώ το λιθαράκι μου με το post αυτό. Είναι αλήθεια πάντως ότι μου πήρε μερικές μέρες για να καταλάβω πως έχει το θέμα με τις άδειες και είχα αρκετές ερωτήσεις.

Αυτό πάντως που δεν μου ήταν δύσκολο να καταλάβω με την πρώτη ήταν το ποιες θα είναι οι εκδόσεις του SQL Server 2012.

SQL Server 2012 Editions

Αρκετές διαφορές όσον αφορά τις εκδόσεις.

  • Η Datacenter φεύγει και όλα τις τα χαρακτηριστικά μεταφέρονται στην Enterprise.
  • Αυτό σημαίνει ότι η Enterprise είναι η ναυαρχίδα.
  • Συνεχίζει να υπάρχει η Express που είναι δωρεάν και η οποία φυσικά έχει τα μειωμένα χαρακτηριστικά και είναι λογικό αυτό.
  • Παραμένει η Standard που έχει λιγότερα χαρακτηριστικά από την Enterprise.
  • Μια νέα έκδοση κάνει την εμφάνιση της και αυτή δεν είναι άλλη από την BI Edition.
  • H Workgroup edition μας τελείωσε. Δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμα πως κάποιος που έχει αυτή την έκδοση θα κάνει upgrade στον 2012.
  • Επίσης η Web edition υπάρχει μεν αλλά δεν μπορείς απευθείας να την αγοράσεις. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσω hosting providers.

Ακόμα δεν έχει δοθεί πλήρης κατάλογος των χαρακτηριστικών που κάθε έκδοση θα έχει. Υπάρχει βέβαια αυτό που δείχνει την τάση αλλά πλησιάζοντας προς την τελική κυκλοφορία του προϊόντος αυτός θα διαμορφωθεί πλήρως.

Αυτό που μπορώ πάντως να πω σχεδόν σίγουρα είναι ότι η Standard δεν θα έχει τα παρακάτω

  • Always On
  • Column store indexes
  • Data Compression
  • Table/Index Partitioning
  • Transparent Data Encryption
  • Advanced Auditing
  • Power View
  • PowerPivot for SharePoint
  • Master Data Services
  • Data Quality Services
  • Semantic Model

 

BI Edition

Η έκδοση αυτή ήρθε για να καλύψει το κενό μεταξύ της Enterprise και Standard προσφέροντας πράγματα που μπορεί κάποιος να θέλει αλλά δεν θέλει να αγοράσει την Enterprise.

Στην ουσία είναι η Standard με επιπλέον τα

  • Advanced Analytics
  • Power View
  • PowerPivot for SharePoint
  • Master Data Services
  • Data Quality Services
  • Semantic Model

Επίσης η ΒΙ υποστηρίζει στο Database Engine max 20 cores σε αντίθεση με την Standard που υποστηρίζει max 16 cores. Ενώ τα Analysis, Reporting, Integration Services υποστηρίζουν όσα cores υποστηρίζει το λειτουργικό.

Licensing

Και πάμε στην ταμπακιέρα. Υπάρχει το document αυτό το οποίο δίνει το πλαίσιο το οποίο θα προσπαθήσω να σας εξηγήσω με απλά λόγια παρακάτω. Φυσικά μπορείτε να δείτε και αυτό που κάνει μια καλή εισαγωγή και είναι η επίσημη ανακοίνωση.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με μια σειρά για να βγάλουμε μια άκρη και να μην υπάρχουν παρανοήσεις.

Αρχικά θα πρέπει σαφές ότι η Microsoft αλλάζει πολιτική και από την μέχρι τώρα γνωστή πολιτική της ανά CPU πάει σε αυτό που ονομάζει Core-Based Licensing.

Γνωρίζω πολύ καλά αυτή την στιγμή που γράφω τις γραμμές αρκετοί από εσάς, ίσως και όλοι, θα πούνε ότι αυτό το κάνουν και άλλοι. Ακόμα είμαι σίγουρος ότι θα πείτε ότι έτσι θα γίνει ακριβό το προϊόν και ότι δεν θα είναι ανταγωνιστικό κλπ τέτοια.

ΗΣΥΧΑΣΤΕ. Επί της ουσίας η τιμή παραμένει ίδια και θα το δούμε στην πορεία οπότε συνεχίστε να διαβάζετε.

Συνεχίζοντας θα πρέπει να πούμε ότι

  • Η Enterprise έχει μόνο Core-Based Licensing. Δεν υπάρχουν δηλαδή CALs μόνο Core-Based.
  • Η νέα ΒΙ έκδοση έχει μόνο Server + CALs
  • H Standard έχει και Core-Based αλλά και Server+CALs. Δηλαδή έχεις την δυνατότητα να επιλέξεις.

 

Core-Based Licensing

Η λογική πίσω από αυτού του είδους αδειοδότησης είναι βασισμένη στην αρχή ότι αγοράζω την υπολογιστική ισχύ που θέλω και αυτό δεν είναι κακό, μάλιστα μου αρέσει καθώς όλα τα συστήματα δεν έχουν τις ίδιες απαιτήσεις σε υπολογιστική ισχύ.

Για να δούμε όμως κάποια παραδείγματα ώστε να γίνει καλύτερα κατανοητό αυτό.

  • Έστω ότι έχω ένα σύστημα με 1 CPU με 2 Cores/CPU.

    Αγοράζω το ελάχιστο που μου επιτρέπει η Microsoft και αυτό είναι η άδεια για 4 cores/CPU.

  • Έστω ότι έχω ένα σύστημα με 1 CPU με 4 Cores/CPU.

    Αγοράζω άδεια για 4 cores.

  • Έστω ότι έχω ένα σύστημα με 1 CPU με 6 Cores/CPU.

    Αγοράζω άδεια για 6 cores.

  • Έστω ότι έχω ένα σύστημα με 1 CPU με 8 Cores/CPU.

    Αγοράζω άδεια για 8 cores.

  • Έστω ότι έχω ένα σύστημα με 2 CPU με 2 Cores/CPU.

    Αγοράζω το ελάχιστο (4 cores/CPU) Χ 2 = 8 cores.

  • Έστω ότι έχω ένα σύστημα με 2 CPU με 4 Cores/CPU.

    Αγοράζω άδεια για (4 cores/CPU) Χ 2 = 8 cores.

  • Έστω ότι έχω ένα σύστημα με 2 CPU με 6 Cores/CPU.

    Αγοράζω άδεια για (6 cores/CPU) Χ 2 = 12 cores.

  • Έστω ότι έχω ένα σύστημα με 2 CPU με 8 Cores/CPU.

    Αγοράζω άδεια για (8 cores/CPU) Χ 2 = 16 cores.

Ελάχιστο κόστος για τα 4 cores/CPU είναι 27.495$ όπως έχει ανακοινωθεί για την Enterprise και 7.161$ για την Standard.

Για τα παραπάνω cores η πολιτική είναι ότι κάθε δύο cores βάζεις στην τιμή το ποσό των 13.747,50$ (Enterprise) ή 3.585,50 (Standard).

Για το κάνω απλούστερο χρησιμοποιώντας την τιμή της Enterprise

  • 4 cores/CPU = 27.495$
  • 6 cores/CPU = 27.495$ Χ 1,5
  • 8 cores/CPU = 27.495$ Χ 2
  • ….

Όλα τα παραπάνω ισχύουν και την περίπτωση που θα έχουμε τον SQL Server σε VM.

Επίλογος

Ελπίζω διαβάζοντας όλα τα παραπάνω να σας δόθηκε η δυνατότητα να βάλετε τα πράγματα σε μια σειρά. Αν υπάρχουν ερωτήσεις θα ήθελα να τις ξέρω οπότε γράψτε την παρακάτω.

Αν πάντως θέλετε να κάνετε σύγκριση με τους ανταγωνιστές θα σας πως ένα είναι πολύ μα πολύ φθηνότερος.

/*antonch*/